• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Energie besparen belangrijkste reden voor Smart Home oplossingen

GfK Smart Home Monitor 2023

10-10-2023
gfk smart home 2023

Man is Adjusting a temperature using a tablet with smart home app in modern living room

Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Uit de GfK Smart Home Monitor 2023 blijkt dat voor het eerst sinds negen jaar ‘energie besparen’ de nummer één reden is om voor Smart Home producten te kiezen. Tot 2023 was ‘gemak’ de voornaamste reden.  Daarnaast is ‘kosten besparen’ ook sterk toegenomen, 34% van de respondenten geeft aan dat dit de reden is om voor Smart Home producten te kiezen.

De populariteit en bekendheid van Smart Home stijgt nog altijd. Vorig jaar was 72% van de consumenten bekend met de term “Smart Home”, inmiddels is dit 75%, drie op de vier mensen. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking is geïnteresseerd in Smart Home, maar liefst 4,9 miljoen Nederlands heeft ook daadwerkelijke interesse om Smart Home oplossingen aan te schaffen

Kosten en Privacy

De verwachte aanschafkosten voor Smart Home producten zijn een minder groot bezwaar in vergelijking met voorgaande jaren, terwijl privacy en mogelijk verkeerd gebruik door derden nu vaker wordt genoemd. 57% van de respondenten geeft aan dat zij zich zorgen maken om hun privacy, dit is al jaren de nummer 1 barrière om Smart Home producten te kopen voor Nederlandse consumenten

Smart Energy

Smart Energy heeft potentieel om verder te groeien, 1 op de 5 consumenten geeft aan de komende jaren te gaan investeren in Smart Energy, gevolgd door klein huishoudelijke producten en beveiligingsproducten.

Roy de Bats, technologie expert bij GfK: “We zien dat door de hoge energieprijzen, consumenten duidelijk op zoek zijn naar producten die kunnen helpen om te besparen op de energierekening. Smart Home leent zich hier uitstekend voor omdat bijvoorbeeld de verlichting in huis door middel van sensoren alleen inschakelen wanneer dat nodig is, en daarna ook weer uitgaan. Uit ons consumentenonderzoek, blijkt dan ook dat men graag geld besteed aan energie zuinige huishoudelijke apparaten, zonnepanelen en verlichting.“

Verlichting en groot huishoudelijk

Slimme verlichting en grote huishoudelijke apparaten laten een toename zien in het bezit onder Nederlandse huishoudens ten opzichte van 2022. Er is een significante stijging in slimme verlichting (van 30% naar 35%) en grote huishoudelijke apparaten, met name slimme vaatwassers van 19%naar 23%.

“Uit het onderzoek blijkt dat men niet alleen wil besparen op energie, maar zeker ook kosten wil besparen op de lange termijn middels slimme- en energie zuinige apparaten.” aldus de Bats.

Beveiliging, energiebesparing en gezondheid zijn de drijvende krachten achter de groei in de daadwerkelijke verkoop gemeten door GfK Retail Data in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar in Nederland. Er zijn grote stijgingen te zien in Airconditioning (+72%), babyfoons (+79%), tuinbewatering (+66%), lichttherapie (+45%) en deurbellen (+25%).
gfk smart home 2023

Over de GfK Smart Home Monitor

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Smart Living Society.  Sinds 2015 werken GfK en Smart Living Society samen aan de Smart Home Monitor en werd voor het eerst in Nederland gelanceerd. De jaarlijkse trends over kennis, interesse en houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van Smart Home oplossingen, is daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit zoals het gebruik van spraakassistenten.

Er is een representatieve steekproef van 1.007 Nederlandse respondenten ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18+. Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2023. Er is kennis over en interesse in Smart Home gemeten.

Tags: smart home

GerelateerdeBerichten

smartliving-2025-05-21Agenda events

Smart Living Society evenement slimmer en vitaal Thuiswonen

2025/04/25

Ontdek de Toekomst van Smart Home Technologie op Matter 2.0

2024/05/09
Volgend bericht
slrgroup

Nord Security sluit distributieovereenkomst met SLR Group

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon